28 februari 2014

Masopust och andra festligheter

Jag har haft en helt förträfflig och solig vecka och vill inte riktigt komma tillbaka till bloggen än. Men jag sa att jag skulle så nu är jag här. Sitter med en cappuccino på ett halvmörkt litet café med blommiga fåtöljer, trägavlar och countrymusik. Snart kommer min vän och vi ska jobba ihop. Det vill säga jag skriver en roman och hon skriver låtar. Det har gått sådär med löftena om hälsosamheten, men det är ju karnevalstider. Däremot har det gått bättre än vanligt med skrivandet och det är det viktigaste. 


Förutom alla promenader och sena kvällar med te, choklad och filosofi med vänner har jag gjort två saker som sticker ut. Karneval i en autentisk by mellan bergen. Vi följde häst och vagn med musikanter i en parad upp och ner mellan husen och överallt sprang ivriga tjecker runt och bjöd på hembakat och shots. Det var sannerligen något nytt. Det var dans men vi gick och solade vid floden.

Det andra kan jag fortfarande inte förstå att jag upplevt. Har inte smält det, det var som en dröm och jag har vaknat och kommer kanske aldrig få göra om det. Min vän sa en kväll där med teet och chokladen att imorgon skulle hon på bal i en gammal universitetsbyggnad. En himla tjugotalsbal. Så jag hyrde en fransig och knallröd klänning med tillhörande huvudband och sminkade mig passande och vi drack tjusigheter och dansade till ett liveband och jag orkar knappt så magiskt och drömskt det var och inget jag skriver kommer kunna rättfärdiga denna kväll och natt. Det enda jag kan säga är att sekunden vi klev in hade vi äntrat en av Gatsbys festligheter. Men även om vi inte fick träffa honom i egen hög person njöt vi av allt ögongodis överallt, för ALLA hade gått in för det till tusen och efteråt åt vi ostburgare och log.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar