2 februari 2014

Utsövd och tacksam

HOME IS WHEREVER IM WITH YOU Art Print

Så här är jag, i min nya lägenhet. Från gatan skulle jag kunna låtsas att jag bor i England. Det är tydligen väldigt otjeckisk att ha sådana höga grindar in till gårdarna men jag klagar inte. Jag delar en absurt stor lägenhet på första våningen med en amerikanska, en japanska och tre tjecker. De jag hittills träffat av dem är häftiga typer och trivs redan. Det vinnande konceptet var att bara få packa upp, sova ostört en hel natt och kunna laga min egen mat. Nu ska här lagas fina rätter. Så mycket som möjligt i ugnen men vi har även en japansk riskokare så det måste utnyttjas. Mycket matlådor, frukt och morgonträning så ska nog även min kropp börja njuta på riktigt av mitt liv i Prag. Hittills har jag ätit ute varje dag och det är ju bekvämt och bra, men har många nackdelar. Men det svåra är att gå i mataffären. Det är i princip kört om en bild av innehållet inte finns på framsidan av förpackningar. Det går inte ens att gissa sig till något alls eftersom det enda jag kan är germanska språk.

Igår sken solen och även våra humör; fick äntligen en heldag med min fina amerikanska vän. Vi har ju inte setts på nästan en vecka och nu när vi känner till varandras existens har det varit en utmaning. Jobbigt läge. Hon tog med mig till Café Louvre, där intellektuella typer som Albert Einstein och Franz Kafka spenderat mycket av sin vakna tid. Om jag säger att jag beställde varm choklad som de smält själva så kan ni ju fantisera vidare själva. Sedan gjorde vi förra söndagens samtalsdag i promenadformat. Vi gick i cirklar och hittade trevliga och folktomma gränder och kullerstenssnirklar. En värdig avslutning på dagen skedde i en av dem, på en vegetarisk restaurang vi blivit rekommenderade från olika håll.

Imorgon ska jag utforska området lite. Har ju redan ätit här en gång men Prags bästa kaffe bor tydligen granne med mig så det går ju inte att bara gå förbi utan att säga hej. Tänk att jag fick tag i ett rum i Prags mest omtyckta och trygga område med en massa unga grannar och stans mysigaste mat-och dryckesställen. Tack för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar